Tips Diet Yang Betul:)

Ada masalah berat badan?Senang jer,,,amalkan DIET.
Bukannya susah kalau kita nak berusaha.
Jom ikuti tips-tips yang
aku berikan.
AMALKAN PENGAMBILAN SNEK
Korang digalakkan makan snek di antara waktu makan tengah hari.Snek ini bukannya makanan ringan yang tidak berzat macam gula-gula atau coklat.Tapi gantikan dengan yogurt,epal,biskut atau telur separuh ,masak kerana ia akan membekalkan tenaga berpanjangan kepada tubuh.Amalan ini akan mengelakkan korang daripada lapar dan ia juga boleh mengurangkan kuantiti makanan di malam hari.
MAKAN KULIT BUAH ATAU SAYUR
Kebiasaannya kita mengupas kulit buah atau sayur-sayuran seperti epal,pear,timun,lobak merah dan sebagainya.Ini membuang segala khasiat dan serat yang baik untuk tubuh.Khasiat buah atau sayur kebanyakkannya terkandung pada kulit berbanding isinya.Mulai hari ini,makanlah buah atau sayur dengan kulitnya sekali untuk kebaikan yang lebih.
LEBIHKAN BUAH ATAU SAYUR BERWARNA MERAHKhasiat Lycopene akan membantu melawan sel kanser.
Seperti tembikai,jambu batu,epal,buah delima,tomato dan sebagainya.
BUANG KULIT AYAM & LEMAK DARI DAGING
Kalau nak bersihkan ayam,buang kulit bagi mengurangkan kolestrol.Kalau nak buang lemak daging,sebaik  siap memanggang atau menggoreng,letakkan daging diatas pinggan yang beralas tisu nipis.Kemudiaan,letakkan tisu lain diatas  dan lekap lebihan minyak yang keluar.Selain itu,letakkan daging di atas penapis dan bilas dengan air panas(bukan air yang mendidih).Ini akan menyingkirkan 50 peratus kandungan lemak pada daging dan mengurangkan kolestrol.
MAKAN BIJIRIN SEBELUM TIDUR
Menurut Judith Wurtman,ph.D dari Massachusettes Institute of Technology,mengambil snek karbohidrat lemak dan sedikit kalori 30 minit sebelum tidur akan membantu kamu tidur awal.Ini kerana,bijirin merupakan sumber terbaik memenuhi keperluan serat korang.
PILIH HIDANGAN MENGIKUT CARA MASAKAN
Elakkan
makanan yang bergoreng tapi pilih masakan yang dipanggang atau dibakar.
Di galakkan makan makanan yang dikukus.
BROKOLI MENYIHATKANSetiap kali makan brokoli,cuba letakkan sedikit marjerin ,minyak zaitun dan sos keju didalamnya.
Brokoli yang kaya dengan sumber betakaroten turut membantu melarutkan lemak.Ia kan membawa molekul lemak melalui dinidng intestinal.
JANGAN TINGGALKAN SUSU
Susu sangat penting untuk menjaga tulang dan gigi.Amalkan pengambilan dua cawan susu tanpa lemak sehari bagi membekalkan kalsium yang mencukupi.Kalau korang tak suka susu,korang boleh menggantikan dengan yogurt atau keju.
KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM,GULA & BAHAN PERASA
Kurangkan penggunaan garam dan gula ketika menyedia dan memasak makanan kerana ia boleh menyumbang kepada penyakit darah tinggi dan diabetis.Hadkan juga penggunaan sos dan serbuk perasa serta kurangkan kekerapan menghidangkan telur masin,ika masin,sayur jeruk dan makanan yang diproses.

p/s:Cuba jangan tak cuba!Pasti berkesan tapi jangan sampai tak makan langsung sebab boleh menyebabkan sakit anoreksia.
       Do your best!

No comments:

Post a Comment